Ad Code

Rancang Pelancongan Anda



Pernahkah anda merancang secara teratur apabila hendak pergi melancong terutamanya bersama keluarga. Sekiranya anda mengikuti rombongan pelancong, segalanya telah diatur dan mudah untuk anda. Sekiranya anda sendiri perlu mengatur program pelancongan anda, adakalanya ia amat memeningkan.
Apa faedahnya merancang pelancongan anda.
    rancang pelancongan anda
  • Untuk memastikan itinerary berjalan lancar. Sekiranya anda dari Kedah atau Kelantan dan perjalanan anda ke Melaka mengambil masa 12 jam, anda mungkin perlu menginap 3 hari 2 malam. Oleh itu anda perlu mengambil cuti selama 2 hari kalau program anda termasuk Sabtu dan Ahad, atau memadai 1 hari kalau kebetulan hari Jumaat atau Isnin kebetulan hari cuti.

  • Untuk memastikan budget anda mencukupi. Pertama sekali anda ingin pelancongan yang bagaimana. Adakah anda ingin menginap di hotel lima bintang yang lengkap dengan kolam renang dan sebagainya, atau memadai menginap di homestay yang kosnya jauh lebih murah tapi tetap selesa. Adakah anda ingin makan di tempat-tempat makan yang eksklusif atau anda boleh berjimat dengan memasak sendiri. Cara yang terbaik ialah buat lakaran itinerary dan perbelanjaan dan buat penyesuaian apa yag hendak anda lakukan dan apa yang anda mampu.

  • Untuk memastikan anda dapat pergi ke tempat-tempat yang sememangnya anda hendak pergi. Tanpa perancangan yang teliti mungkin anda akan terlepas beberapa tempat menarik yang sepatutnya anda kunjungi.

  • Sesetengah orang suka singgah ke sana dan kemari dalam perjalanan. Banyak tempat yang ingin disinggahi tanpa memikirkan bahawa ianya akan memakan masa perjalanan anda untuk sampai ke tempat yang di tuju. Sekiranya anda memang orang yang suka singgah ke sana kemari dalam perjalanan, pastikan ianya telah diambil kira supaya masa yang cukup diperuntukkan ditempat yang anda hendak lawati.
Contoh teknik membuat budget untuk melancong.

Tarikh Hari Program Minyak dsb Tiket Makan Penginapan
29 Mac Jumaat Bertolak dari Kota Bahru Ke Melaka. Menginap di Homestay Kesidang 100.00 0.00 50.00 180.00
30 Mac Sabtu
Bandar Hilir dan Dataran Pahlawan

Melawat muzium, memorial kemerdekaan, muzium samudera, muzium islam dsb


River Cruise, Menara Taming Sari, Duck Tours


Wild Life Theatre



20.00






50.00



70.00


50.00




100.00




180.00
31 Mac Ahad
Zoo Melaka, Taman mini Malaysia, Kg, Buku, Planetarium, Taman Buaya, Taman Rama-rama

Balik Ke Kota Bahru

20.00




100.00
50.00




0.00
50.00




50.00



0.00
Jumlah 240.00 360.00

Dan jangan sesekali lupa perkara-perkara berikut:
One-off items:
Kos
Jajan
50.00
Cenderahati
100.00
Perubatan
50.00
Kecemasan
200.00
Jumlah
400.00
Ini hanyalah contoh yang anda boleh buat ubtuk mengira keperluan budget pelancongan anda. Anda mungkin ada teknik yang lebih baik lagi. Sekiranya anda ada teknik yang lebih baik apa kata kongsikannya dengan kami.

Post a Comment

0 Comments