Ad Code

Tips Persediaan sebelum melancong

  1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Buat sedikit kertas kerja mengenai program anda. di mana destinasi tujuan anda. Tempah dulu tempat penginapan samada ingin menginap di hotel atau homestay, tiket perjalanan pergi balik sekiranya menggunakan pengangkutan awam, destinasi yang ingin dituju samada dalam negara atau luar negara.
  2. Sediakan wang secukupnya. Kalau boleh lebihkan sedikit belanjawan anda. Jangan melancong tanpa wang secukupnya kerana ia akan menyusahkan diri sendiri sekiranya berlaku perkara-perkara tidak diingini. 
  3. Sediakan pakaian dan keperluan secukupnya. Ini akan memudahkan anda dan tidak berlaku pembaziran. Sekiranya anda menginap di homestay yang terdapat mesin basuh, mungkin anda tak perlu bawa banyak pakaian. Kalau anda menginap di homestay yang menyediakan peralatan memasak mungkin anda perlu bawa beras dan sebagainya. Siapkan segala pakaian dan keperluan secukupnya.
  4. Peta adalah sangat penting terutamanya jika tempat tersebut belum pernah anda lawati. Jangan melancong tanpa peta. Jika anda mempunyai GPS, pastikan anda update dahulu. Peta akan membantu anda dalam banyak perkara. Sebaiknya belilah buku travel yang mengandungi peta, nombor telefon dan alamat destinasi dan lain-lain.
  5. Sekiranya memandu kenderaan sendiri, pastikan kenderaan yang dipandu  dalam keadaan baik dan selamat. Sebaiknya hantar ke pusat servis untuk diperiksa enjin, tayar brake dan lain-lain...
  6. Pengetahuan bahasa juga penting. Jika ingin melancong dalam dan luar negara, belajarlah asas bahasa dan dialek tempatan. banyak kelebihan sekiranya anda tahu bahasa atau dialek tempatan.

Post a Comment

1 Comments

Rakan pengunjung yang baik hati. Komen anda amat dihargai.