Ad Code

Beberapa Langkah Keselamatan Untuk Kereta Anda Sebelum Pulang Bercuti Ke Kampung

Homestay Melaka
Car repair by MrHicks46
Ramai yang bimbangkan kereta mereka terutamanya jika ingin pulang bercuti ke kampung yang jauh terutamanya jika kereta mereka sudah lama. Kebenarannya adalah, perjalanan jauh adalah lebih mudah pada kereta anda daripada memandu sehari-hari - tetapi jika berlaku kerosakan bila anda jauh dari rumah benar-benar boleh merosakkan keseronokan anda. Kesidang Lia Homestay Di Bandar Melaka ingin berkongsi beberapa panduan mengenai langkah keselamatan untuk kereta dengan anda. Lakukan beberapa pemeriksaan mudah boleh mencegah masalah dari berlaku. Seperti kebanyakan perkara, adalah lebih baik untuk memulakan langkah dari awal.

Dua hingga empat minggu sebelum anda pulang ke kampung

Major repair. Jika kereta anda memerlukan pembaikan besar atau penyelenggaraan, lakukan sekurang-kurangnya satu bulan sebelum anda pergi. Ini membolehkan anda mempunyai banyak masa untuk apa-apa masalah yang berkaitan dengan pembaikan yang berkemungkinan muncul. Periksa coolant. Minta mekanik anda periksa coolant untuk memastikan kereta dengan betul-betul tip-top. Jika coolant perlu ditukar, tukar sekarang.

Periksa tayar. Pastikan tayar anda mempunyai kepada tekanan yang betul. Tekanan rendah boleh menyebabkan pembentukan haba tambahan yang boleh membawa kepada tayar meletup pada kelajuan tinggi. Ikut arahan untuk memeriksa tekanan tayar dalam manual pemilik anda. Periksa bunga tayar. Kalau perlu diganti, ganti sekarang.

Semak tayar ganti. Pastikan tayar ganti mempunyai angin dan pastikan juga jack, wrench, dan lain-lain alat menukar tayar dibawa bersama. Jika kereta anda mempunyai kunci roda, pastikan anda mempunyai penyesuai untuk lock-nut.

Semak glovebox. Semak manual pemilik dan pendaftaran. Jika buku itu hilang,dapatkan manual gantian sebelum anda pergi. Sesetengah pembuat kereta mempunyai manual dalam format PDF di laman web mereka. Semak pendaftaran untuk memastikan ia tidak tamat tempoh semasa lawatan anda. Kalau boleh bawa dalam dompet anda dalam kes kereta itu dicuri.

Satu minggu sebelum pulang ke kampung

Lakukan penyelenggaraan berjadual. Sekiranya kereta anda perlu ditukar minyak pelincir atau apa-apa penyelenggaraan berjadual semasa tempoh anda bercuti lebih baik anda lakukan sekarang.

Periksa tayar lagi. Pastikan tekanan tayar anda betul.

Bersihkan kereta anda.Keluarkan barang-barang yang tidak diperlukan supaya kereta anda tidak terlebih bebanan yang akan menambah penggunaan minyak. Kalau kemudiannya anda dapatai barang tersebut perlu di bawa anda boleh masukkan semula.

Semak penapis udara. Penapis udara tersumbat mengurangkan ekonomi bahan api. Mereka murah dan mudah untuk ditukar. Jika penapis udara semasa anda berada dalam kereta untuk lebih daripada 10,000 batu, ia adalah masa untuk membersihkan atau menukarnya.

Beli peta jalan raya. Jika anda tidak mempunyai peta jalan semasa, beli satu untuk anda. Dalam perjalanan yang jauh tentu ianya membosankan. Mungkin anda boleh ikut laluan lain yang boleh menambah satu dimensi baru sepenuhnya kepada perjalanan anda.

Sertai AAM. Jika anda tidak mempunyai program bantuan di tepi jalan, pertimbangkan menyertai AAM. Mereka akan tunda kereta anda jika ia rosak, menukar tayar jika ia pancit, menukar bateri jika bateri mati, dan memberi anda minyak jika anda kehabisan minyak di tengah jalan.

Satu hari sebelum anda pergi

Cuci dan vakum kereta anda. Sebelum anda pek, cuci dan vakum kereta anda. Kereta bersih sentiasa kelihatan cantik dan menyeronokkan. Selain itu, perjalanan di dalam kereta yang kotor akan menyesakkan?

Periksa dan ubah tekanan tayar. Ya - tekanan tayar lagi! Banyak kereta mempunyai dua pilihan disyorkan, satu untuk beban ringan dan satu untuk beban berat dan / atau kelajuan tinggi. Jika anda membawa seluruh keluarga, isi angin tayar ke tetapan yang lebih tinggi. Semak maklumat di di dalam manual pemilik atau pada pelekat di tiang pintu atau kepak pengisi bahan api. Ingat: Set tekanan tayar apabila tayar sejuk.

Mengisi tangki minyak. Untuk memastikan anda tidak akan kehabisan minyak di tengah jalan.

Hari perjalanan anda

Periksa semula apa yang anda telah pack. Buka beg pakaian anda dan tengok samada anda benar-benar perlukan barang tersebut. Jika anda tidak memerlukannya jangan bawa bersama.

Letakkan Beban sama rata dan berhati-hati. Jika anda membawa banyak objek berat, letakkan di bahagian hadapan boot agagihkan berat secara sama rata sisi ke sisi. Kereta mempunyai kapasiti membawa muatan terhad, jadi jangan berlebihan.

Relax! Perkara-perkara yang tidak dijangka boleh berlaku, tetapi jika anda mengikuti garis panduan ini, sekurang-kurangnya anda boleh mengurangkan beberapa masalah yang mungkin berlaku. Relax dan nikmati perjalanan anda!

Sumber: http://cars.about.com/

Post a Comment

0 Comments