Ad Code

Destinasi Pelancongan ASEAN, Malaysia menduduki ranking ke 2



The ASEAN Travel & Tourism Competitiveness Report 2012 telah menyenaraikan Malaysia sebagai tempat ke 35 menarik diperingkat dunia dan ke 2 terbaik selepas Singapura di ASEAN.
Sektor Perjalanan dan pelancongan (T & T) semakin penting dalam kemakmuran ekonomi dan kemajuan sosial sesebuah negara. Adalah dianggarkan bahawa sektor T & T menyumbangkan kira-kira 9 peratus daripada KDNK dan pekerjaan di seluruh dunia. Bagi ASEAN, sektor ini telah lama dianggap sebagai kritikal untuk mewujudkan Komuniti Ekonomi ASEAN. Potensi T & T di rantau ini memang besar. Rantau ini diberkati dengan kekayaan warisan semula jadi dan budaya. Ia mempunyai tradisi panjang pelancongan, dan terletak strategik di tengah-tengah Asia. Kepelbagaian yang luar biasa negara-negara ASEAN meningkatkan lagi daya tarikan mereka.


Berita yang di petik dari Bernama menyebut Menurut Laporan Daya Saing Pengembaraan dan Pelancongan ASEAN 2012, Malaysia adalah satu daripada 10 destinasi utama dunia dengan menerima kira-kira 25 juta pelawat setahun.

Laporan itu dikeluarkan di Sidang Kemuncak Pengembaraan, Perdagangan dan Pelancongan di sini hari ini menjelang Forum Ekonomi Dunia (WEF) mengenai Asia Timur.

Laporan itu disokong oleh Indeks Daya Saing Pengembaraan dan Pelancongan (TTCI) WEF yang memberikan ranking kepada 139 negara menurut prestasi mereka dalam bidang yang menggalakkan pelaburan bagi menjadikan sektor pengembaraan dan pelancongan itu menarik. 

Di bawah TTCI, Malaysia berada di ranking ke-35, Singapura (ke-10), Thailand (41), Brunei (67), Indonesia (74), Vietnam (80), Filipina (94) dan Kemboja (109). 

Ranking itu berdasarkan data meliputi 14 bidang iaitu peraturan dasar; kelestarian alam sekitar; keselamatan dan sekuriti; kesihatan dan kebersihan; keutamaan industri pengembaraan dan pelancongan; dan infrastruktur pengangkutan udara.

Post a Comment

0 Comments