Ad Code

Melaka Negeri Pertama Mempunyai Pusat Transformasi Bandar (UTC)

Bangunan UTC yg dahulunya Wisma DMDI

MELAKA: Melaka telah diberi penghormatan oleh Kerajaan Persekutuan untuk menjadi negeri pertama mempunyai hab Transformasi Pusat Bandar (UTC), hab yang menyediakan perkhidmatan berpusat.

UTC negeri ini ditempatkan di Wisma Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) di Jalan Tan Chay Yan yang sedang menjalani penambahbaikan sebelum perasmian UTC oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 23 Jun ini.
UTC dari Homestay Kesidang di bandar Melaka

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang melawat tapak pembinaan baru-baru ini, mendedahkan bahawa UTC telah dibangunkan oleh Kementerian Kewangan di bawah "strategi laut biru".

Beliau berkata pengubahsuaian bekas bangunan DMDI yang telah dilakukan pada kos RM13.8mil dan dijangka akan siap sepenuhnya pada awal Jun, beberapa bulan lebih awal daripada jadual.

"Melaka telah dipilih sebagai negeri pertama untuk menubuhkan UTC di mana kemudahan disediakan sejajar dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP)," katanya.

Mohd Ali berkata UTC juga sebahagian daripada projek ilham Jabatan Perdana Menteri.

"Peringkat pengubahsuaian di bangunan sembilan tingkat telah mencapai melebihi 80% dan operasi dijangka bermula pada 1 Jun sebelum pembukaan rasmi oleh Perdana Menteri," katanya.

Pengubahsuaian Wisma DMDI bermula pada 6 April dan Kerajaan Persekutuan yang diamanahkan terbit Serba Boleh Sdn Bhd (TSBSB) firma pembinaan untuk menyelesaikan tugasan tersebut.

Kerajaan Persekutuan juga telah memperkenalkan satu konsep yang serupa selama dua pekan-pekan luar bandar di Perak dan Kelantan, masing-masing yang berada di bawah panji-panji Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) manakala UTC dijangka akan diperluaskan ke bandar-bandar dan pekan utama yang lain dalam tempoh berperingkat.

Mohd Ali berkata Melaka, beberapa agensi 60 kerajaan dan berkaitan kerajaan akan beroperasi dari bangunan UTC dari 1 Jun.

Beliau berkata beberapa bank dan organisasi sukan juga akan menubuhkan operasi mereka di UTC.

"Ia akan menjadi pusat setempat  untuk semua rakyat Melaka supaya mereka tidak lagi bersusah-payah meredah kesesakan lalulintas apabila berurusan dengan agensi-agensi kerajaan," katanya.

Beliau berkata kira-kira 1,000 tempat letak kereta akan disediakan termasuk tempat letak kereta pelbagai tingkat yang dijangka akan dibina di tanah bersebelahan  bangunan UTC.

Mohd Ali berkata UTC akhirnya akan dijadikan sebagai ikon bagi bandar dengan Penempatan 10 perkhidmatan berkelompok, antara lain, kesihatan, sukan, kebajikan, kemudahan, perbankan, pembangunan belia dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah satu bumbung.

"Kami juga merancang untuk mengadakan karnival dua hari sebagai pelopor kepada pembukaan di mana kami menyasarkan 100,000 kepada menghadiri acara tersebut," katanya.

Di petik dari thestar.com.my

Post a Comment

0 Comments