Ad Code

Tips Memilih Percutian di Pantai


Pastikan anda mempunyai maklumat yang cukup mengenai pantai destinasi pelancongan anda. Anda harus memikirkan mengenai penginapan, makan, aktiviti-aktiviti yang akan lakukan, pengangkutan, dan hal kecil yang lain seperti sunblock misalnya. Persiapkan perbekalan anda dan anak-anak jika anda ingin bercuti dengan keluarga. Seperti menyiapkan baju ganti, wang, pelampung, kamera, kenderaan dan lain-lain agar dapat dengan tenang selama bercuti ke pantai. Jangan sampai ada barang yang tertinggal kerana terburu-buru.


Selain mempersiapkan segala hal untuk bercuti ke pantai di atas, anda juga perlu mempertimbangkan mengenai anggaran yang anda keluarkan untuk bercuti, jika anda sudah memiliki detail maklumat mengenai pantai destinasi pelancongan, mulailah menyusun senarai bajet yang akan dikeluarkan, sehingga anda boleh mengendalikan nafsu belanja, dan memanfaatkan percutian anda dengan sebaik-baiknya.

Lihatlah cuaca, anda harus mengetahui cuaca destinasi pelancongan anda. Pantai biasanya sejuk, atau bahkan terik. Anda boleh menggunakan krim untuk melindungi diri anda dari panas matahari. JIka cuaca kurang bersahabat, anda pasti sudah mempersiapkan payung atau mantel.

Lihat agenda di kawasan pelancongan destinasi anda, akan lebih menarik jika anda melawat pantai yang mempunyai agenda tahunan, seperti labuhan, pesta laut, tarian atau masih banyak yang lain. Berkunjunglah pada masa yang tepat, baca agenda acara yang diadakan.


Berjemur di pantai memang menyenangkan, tapi anda harus tahu kapan akan berhenti. Gunakan pakaian pelindung, kacamata hitam, dan topi besar agar dapat melindungi kulit anda. Dan boleh membuat anda rileks dan santai bersama keluarga.

Tidak lengkap rasanya jika ke pantai tidak bermain ombak, namun anda harus tetap waspada dengan binatang laut yang boleh membuat kulit anda jengkel hingga robek seperti kutu laut atau obor-obor. Pastikan juga anda berhampiran dengan penjaga pantai agar dapat mengetahui info jika air pasang.

Bawalah peralatan pertolongan pertama, jika ada kejadian kecil yang tidak kita inginkan. Jangan sampai bercuti ke pantai anda rosak hanya kerana luka yang mengenai bahagian badan. Berpindah daerah dengan cuaca yang ekstrem akan membuat tubuh sukar menyesuaikan diri dan mudah diserang flu. Maka anda perlu menyiapkan ubat-ubatan.

Pilihlah antara percutian hemat atau percutian nikmat. Nikmat dengan kos yang mahal, penginapan mewah, kemudahan lengkap atau sebaliknya, memilih percutian hemat tetapi anda mempunyai teknik tersendiri untuk menikmati percutian anda.

Post a Comment

0 Comments