Ad Code

Beberapa langkah keselamatan yang perlu diambilkira sebelum melancong



Homestay di bandar Melaka
Memandulah dengan selamat
Adalah penting untuk menjaga kesihatan anda ketika pergi melancong, tetapi terdapat beberapa perkara tambahan yang perlu di ambilkira apabila anda hendak pergi berjalan.

Sama ada anda pergi melancong dengan keluarga anda atau pergi belajar di luar negara selama beberapa bulan, anda mudah untuk mendapat sakit apabila anda berada di tempat baru kerana badan anda belum dapat menyesuaikan diri dengan makanan, air, dan udara dalam persekitaran yang baru. Perjalanan boleh membawa anda dengan perkara-perkara yang badan anda tidak biasa dengannya.

Berikut adalah beberapa tip penjagaan kesihatan ketika anda melakukan perjalanan supaya anda sentiasa sihat ketika melancong.

Jangan Abaikan Kesihatan

Tekanan dan keseronokan perjalanan boleh membuat anda lebih cenderung untuk mendapat sakit, tetapi jika anda mengikuti beberapa tips mudah, anda lebih cenderung untuk kekal sihat sepanjang perjalanan anda - dan perjalanan anda pasti akan menjadi lebih menyeronokkan. Walau bagaimanapun kurang tidur biasanya boleh mendatangkan masalah kepada kesihatan anda.

Jika anda melancong ke luar negara perkara pertama yang perlu anda lakukan mengetahui apa jenis vaksin yang anda perlukan terlebih dahulu kerana negara-negara yang berlainan mempunyai keperluan yang berbeza.

Masalah biasa perjalanan.

Tiga masalah kesihatan yang paling biasa yang anda mungkin anda alami adalah jet lag, altitude sickness, dan cirit-birit. Jet lag boleh menyebabkan beberapa gejala yang kurang menyeronokkan pada perjalanan anda, termasuk sakit perut, insomnia, dan keletihan.

Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan masalah jet lag; contohnya, jika anda hendak pergi berjalan, dari barat ke timur, jauhi dari cahaya matahari sehingga hari selepas ketibaan anda. Jika anda terbang dari timur ke barat, berjalan pantas secepat mungkin selepas anda tiba.

Penyakit altitude adalah disebabkan oleh udara kering, pengurangan dalam oksigen, dan tekanan rendah barometer apabila anda pergi ke altitud yang lebih tinggi yang mungkin akan menyebabkan anda mengalami masalah, seperti sakit kepala, dehidrasi, dan sesak nafas.

Pencegahan terbaik untuk penyakit altitude adalah secara beransur-ansur meningkatkan ketinggian altitude anda setiap hari atau jika itu tidak mungkin, dadah yang dikenali sebagai acetazolamide boleh membantu melegakan dan mencegah gejala penyakit altitude. Jika anda berfikir bahawa anda mungkin akan mendapat penyakit altitude, berbincang dengan doktor anda sebelum anda meninggalkan rumah.

Topik cirit-birit mungkin kelihatan kasar, tetapi ia boleh menjadi satu masalah yang serius. Cirit-birit kembara, yang dikenali sebagai turista, sering berlaku apabila sejenis bakteria asing memasuki saluran pencernaan anda, biasanya apabila anda mengambil air atau makan makanan yang tercemar. Cara terbaik untuk mencegah turista adalah berhati-hati dengan makanan yang anda makan dan air yang anda minum ketika perjalanan.

Pastikan Makanan dan Minuman Anda Selamat

Jadi makanan apakah selamat untuk dimakan? Mana-mana makanan yang telah direbus umumnya selamat, serta buah-buahan dan sayur-sayuran yang perlu dikupas sebelum makan. Elakkan makan daging mentah atau kurang masak atau daging yang tidak dimasak serta jauhkan diri dari makanan yang memerlukan banyak pengendalian sebelum dihidangkan. Anda juga perlu pastikan air yang anda minum tidak tercemar dengan bakteria atau bahan-bahan yang boleh mendatangkan gangguan kepada kesihatan anda.

Bawa Bekalan Perubatan Bersama Anda

Ketika mengemaskan pakaian jangan lupa ubat-ubatan dan bekalan perubatan lain yang anda gunakan pada setiap hari kerana mereka mungkin sukar untuk mencari di tempat lain jika anda kehabisan bekalan. Ini boleh termasuk apa-apa preskripsi yang anda sudah ambil, seperti inhaler, ubat alahan, dan insulin, serta pembersih kanta sentuh dan vitamin. Aacetaminophen dan ubat cirit-birit juga seeloknya di bawa bersama begita juga ubat alahan walaupun anda tidak mengambilnya di rumah.

Tulis sejarah perubatan anda.

Walaupun anda sudah mengambil semua langkah-langkah perlu serta mendapatkan rehat yang cukup semasa hendak pergi berjalan, anda masih berkemungkinan mendapat sakit dan perlu mendapatkan rawatan di hospital. Atas sebab ini, ia adalah bijak untuk sentiasa membawa salinan bertulis sejarah perubatan anda bersama termasuk maklumat yang berikut:

  • nama anda, alamat, dan nombor telefon rumah serta nombor telefon siang hari ibu bapa
  • jenis darah anda
  • Imunisasi
  • nama doktor anda, alamat, dan pejabat dan nombor telefon kecemasan
  • nama, alamat, dan nombor telefon pembawa insurans kesihatan anda, termasuk nombor polisi anda
  • senarai apa-apa masalah kesihatan yang berterusan, seperti penyakit jantung, kencing manis, atau AIDS
  • senarai ubat-ubatan semasa anda mengambil dan nama farmasi dan nombor telefon
  • senarai alahan kepada ubat-ubatan, makanan, serangga, dan haiwan
  • preskripsi untuk cermin mata atau kanta lekap
  • nama, alamat, dan nombor telefon yang lain relatif daripada ibu bapa anda

Jika anda mempunyai beberapa pengetahuan asas perubatan atau pertolongan cemas, ia bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi untuk membantu orang lain yang memerlukan bantuan kecemasan.

Keselamatan Asas

Kadang-kadang anda mudah untuk leka apabila pergi mengembara. Lagipun, anda lebih tenang dan terdapat begitu banyak tempat baru yang menarik perhatian anda. Di samping untuk memberi perhatian kepada keselamatan peribadi anda (mengelakkan tempat-tempat terpencil dan tidak berjalan sendirian selepas gelap), anda juga perlu mengambil langkah-langkah kepada keselamatan lalu lintas. Pastikan tiada kereta yang datang apabila anda melangkah ke jalan. Jika ada, mereka tidak boleh berhenti untuk anda!

Amalkan petua sihat ini dan anda boleh memberi lebih tumpuan pada pemandangan yang menarik ditempat baru bukan mengenai masalah kesihatan anda - dan pulang ke rumah dengan pengalaman yang cukup manis!

Post a Comment

0 Comments